Programma's

1. Bestuur en organisatie

1.2 Dienstverlening en communicatie

Doelstelling:

Doorontwikkeling van onze dienstverlening in lijn met de dienstverleningsvisie 2022-2026 ‘Tsjinstferliening, ús nammekaartsje’.

We werken aan de doorontwikkeling van onze dienstverlening, die we hieronder nader toelichten. We zijn bovendien online via verschillende kanalen goed zichtbaar en toegankelijk voor onze inwoners. 
 
Werken op afspraak 
Sinds december 2023 werken wij met onze publieksbalies op afspraak. Hierdoor zijn de inwoners ervan verzekerd om op goede wijze geholpen te worden. In verband met de paspoortpiek wordt er volop gebruik gemaakt van deze dienst. In december waren er al 900 afspraken gemaakt. Over Q1 2024 waren dit er in totaal 8.827, gemiddeld 136 per dag. We gaan de werking hiervan in het derde kwartaal 2024 evalueren. 

Track en trace functie 
Op dit moment wordt gewerkt aan een track en trace-functie voor inwonersaanvragen, dit heet 'Mijn Zaken'. Dit biedt inwoners altijd inzicht in het verloop en de status van hun aanvraag. De ontwikkeling vindt plaats met acht andere gemeenten en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Het prototype is inmiddels gereed en in Q3 2024 zal naar verwachting de implementatie ‘Mijn Zaken’ plaatsvinden voor het onderdeel ‘Mijn Aanvragen’.  
 
Terugbelnotities 
We hebben aandacht voor de afhandeling van terugbelnotities en monitoren de vooruitgang. Er is sprake van vooruitgang. We zien momenteel vooruitgang. Dit percentage was in 2023 77 % en is gestegen in 2024; 81 %. De norm is 80% afhandeling van een terugbelnotitie binnen twee werkdagen en deze norm is in Q1 gehaald.  

Stimuleren en vergroten digitale vaardigheden van inwoners 
In het “Beleidsplan Bibliotheken 2023-2027” wordt ingegaan op het stimuleren en vergroten van de digitale vaardigheden. De gemeenteraad zal hier naar verwachting in Q3 2024 een besluit over nemen.  

Digitale dienstverlening 
In het eerste kwartaal is er weer een aantal digitale producten geïmplementeerd, zoals: 

  • Ongewenst verhuurgedrag melden 
  • Kinderopvang tegemoetkoming wijziging 
  • Meedoen Pas De Fryske Marren 
  • Subsidieregeling AED 
  • Subsidieregeling isolatie woningen 

De doelstelling is dat voor 31 december 2024 80% van de aanvragen digitaal ingediend kan worden producten en we zitten nu op bijna 77% (133 van 174 in kaart gebrachte producten). 

Daarnaast maken we gebruik van eDiensten binnen Burgerzaken en maken we inmiddels ook gebruik van eDiensten in het Sociaal Domein. Bij een eDienst wordt het product van aanvraag tot en met archivering digitaal afgehandeld. Daarnaast maken we steeds meer gebruik van e-formulieren, een digitale aanvraagmogelijkheid via de website. 

Burgerpeiling 2024 
In het voorjaar 2023 is er voor het eerst een peiling gehouden. Dit is de nulmeting en dit jaar wordt de burgerpeiling opnieuw uitgevoerd. De uitkomsten hiervan worden naar verwachting in Q4 2024 gedeeld. 

Communicatiebeleid 
We zijn in de afrondende fase van onze communicatiestrategie. Na vaststelling wordt deze ter kennisname aan de raad aangeboden.  

Doelstelling:

Wij gaan een nieuw ambitieus en actief Frysk taalbeleid ontwikkelen, dat ook impact heeft buiten de gemeentelijke organisatie zelf.

Wy binne begûn mei it opstellen fan nij Frysk taalbelied. Oant it nije taalbelied fêststeld is troch de gemeenteried, jouwe wy útfiering oan it hjoeddeiske Fryske taalbelied ‘Frysk as it heal kin’. Yn it twadde fearnsjier wurdt in begjinnota foarlein oan de ried foar beslútfoarming. 

Deze pagina is gebouwd op 07/18/2024 13:35:08 met de export van 07/18/2024 13:23:05