Algemeen
Koerssessie Sociaal Domein
Voor wat betreft de visie op het Sociaal Domein zijn er naast het coalitieakkoord nog richtinggevende strategische- en beleidsdocumenten, maar een integrale overall visie op het Sociaal Domein ontbreekt tot dusver. We zijn hier mee bezig, we stellen een wensbeeld voor het Sociaal Domein op. Er wordt in dit traject samengewerkt door beleid, uitvoering en partners in het Sociaal Domein. Daarnaast zijn de Werkgroep Inclusie, het Platform Armoede en Schulden, de Ontwikkeltafels Sociaal Domein, de gemeenteraad van De Fryske Marren en de Adviesraad Sociaal Domein geconsulteerd. Het consulterend Petear hierover heeft plaatsgevonden op 6 december 2023.
Financiële afwijkingen
Bedragen € 1.000 | ||
Afwijkingen programma 5 | Bedrag | v/n |
---|---|---|
5.1. Samenleving | ||
Subsidies inwoners | 50 | v |
Vrijwilligers en Mantelzorg | 40 | v |
5.2 Maatwerkvoorziening | ||
Jeugdhulp maatwerkvoorzieningen | -1.000 | n |
5.3 Inkomensregelingen en participatie | ||
Armoedebestrijding en bijzondere bijstand | 68 | v |
Schuldhulpverlening | 40 | v |
5.4 Conflictzorg | ||
Jeugdbescherming en reclassering | -450 | n |
5.6 Sociaal domein algemeen | ||
Innovatief WMO-beleid | 32 | v |
Programma brede kosten Sociale Domein | -216 | n |
Totaal | -1.436 | n |
Toelichting Financiële analyse - structurele voordelen
Begin dit jaar heeft er op programma Sociaal Domein een financiële analyse plaatsgevonden. Het blijkt dat er in de afgelopen 4 jaar op bepaalde budgetten structurele overschotten zijn ontstaan. Het overschot wordt afgeroomd en als financieel voordeel meegenomen in deze rapportage.
Medio dit jaar zal er wederom een financiële analyse worden uitgevoerd. Mocht hieruit blijken dat er structurele overschotten aanwezig zijn, dan zal hierover worden gerapporteerd in de najaarsrapportage.
5.1 Samenleving
- Subsidies inwoners € 50.000
- Vrijwilligers en Mantelzorg € 40.000
5.2 Maatwerkvoorziening
Jeugdhulp maatwerkvoorzieningen
Met de nieuwe inkoop is de kostprijs van de jeugdhulp gestegen. Dit is het gevolg van de wettelijke verplichting om reële tarieven toe te passen waaronder de werkelijke loon- en prijscompensatie. Dit laatste betekent dat het verschil tussen de voor het opstellen van de begroting gehanteerde loon- en prijscompensatie en de werkelijke loon- en prijscompensatie voor 2024 is opgelopen tot ruim € 1.000.000.
We zien nog geen significante daling in het gebruik van jeugdhulp ten opzichte van 2023.
We kunnen met enige zekerheid zeggen dat er ook in 2024 sprake zal zijn van een overschrijding van de begrote uitgaven. De omvang is op basis van de huidige (beperkte) resultaten lastig te bepalen. De zorgkosten worden nauwlettend gemonitord en de ontwikkeling hierop wordt gerapporteerd in de najaarsrapportage.
5.3 Inkomensregelingen en participatie
- Armoedebestrijding en bijzondere bijstand € 68.000
- Schuldhulpverlening € 40.000.
5.4 Conflictzorg
Jeugdbescherming en reclassering
De Gemeenschappelijke Regeling door Sociaal Domein Fryslân heeft de voorlopige bijdrage van de gemeente De Fryske Marren vastgesteld op € 1.2 miljoen. Voor 2024 is een bedrag geraamd van € 0,75 miljoen. Dit bekent een overschrijding van € 0,45 miljoen.
De overschrijding wordt veroorzaakt door meerdere factoren:
- De Invoering van een landelijk tarief voor de inzet van de gecertificeerde instellingen. Dit ligt hoger dan het tarief van voor 2024;
- Stijgend aantal ondertoezichtstellingen en trajecten jeugdreclassering, daarmee de inzet van de Gecertificeerde Instellingen
5.6 Sociaal domein algemeen
- Innovatief WMO-beleid € 32.000
Programma brede kosten Sociaal Domein
We zien dat de kosten van het budget brede kosten sociaal domein hoger zijn geworden de afgelopen jaren. De verhoging wordt met name veroorzaakt door de personele capaciteit van Sociaal Domein Fryslân (SDF). Dit heeft te maken met een versterking van het onderdeel contractmanagement, het nieuwe inkooptraject voor jeugdzorg en diverse projecten. Over 2024 wordt een nadeel verwacht van € 216.000.
Afwijkingen op kredieten
Bedragen € 1.000 | |||
Afwijkingen investeringskredieten en eenmalige budgetten | Bedrag | v/n | Afsluiten |
---|---|---|---|
Taal voor ontheemden uit Oekraine* | -46 | n | Nee |
Outreachend Jongerenwerk* | -98 | n | Nee |
Totaal | -144 | n | lege cel |
* Eenmalige budgetten tlv/tgv de reserve Onderhanden werk | -144 | n |
Taal voor ontheemden uit Oekraïne
Ontheemden uit Oekraïne hebben nu beperkte mogelijkheden om de Nederlandse taal op vrijwillige basis te leren. Dit is wel noodzakelijk om een hogere arbeidsparticipatie te realiseren. Het Rijk heeft destijds in de meicirculaire 2023 hier middelen voor beschikbaar gesteld. Het voorstel is om deze middelen te oormerken.
Outreachend Jongerenwerk
Jongerenwerk is belangrijk en heeft grote meerwaarde. Het heeft een preventief effect op het voorkomen van (complexe) vraagstukken bij jongeren. Door met de jongeren in contact te zijn weet de jongerenwerker wat hen beweegt en wat er speelt. Ze brengen jongeren samen en leggen verbindingen. Ze activeren jongeren om mee te doen aan activiteiten op verschillende gebieden (sport, cultuur, activiteiten in eigen buurt/dorp/wijk). Ze helpen en ondersteunen jongeren om hun talenten in te zetten van idee naar plan. Daarnaast zijn zij een luisterend oor, laagdrempelig in het contact en maken maatschappelijke thema’s bespreekbaar. In de perspectiefnota is een aanmelding gedaan voor 2025. Voor het jaar 2024 wordt inzet gepleegd voor 2 maal 24 uur per week. De totale kosten hiervan zijn op jaarbasis € 138.000. Hiervoor is dekking te vinden uit NPO-middelen van € 40.000. Zo blijft er een benodigd bedrag over van € 98.000.