5.2 Maatwerkvoorzieningen
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
Een veilige en vertrouwde plek voor alle kinderen, waar zij de hulp krijgen die zij verdienen. | |||||||||||||||||||
Jeugd Maatwerkvoorzieningen
Landelijk
2024 is het jaar waarin belangrijke stappen moeten worden gemaakt in de verdere invulling en uitrol van de Hervormingsagenda Jeugd. Het gaat om de invulling van de thema's als:
- de reikwijdte van de jeugdhulp;
- welke jeugdhulp voorzieningen landelijk georganiseerd zouden moeten worden;
- de basiseisen gebiedsteams (sociaal wijkteam). Vanuit de VNG wordt er een convenant opgesteld;
- de financiën. Hierbij gaat het om de vraagstukken als:
a. de omvang van de financiering vanuit het rijk en de bij de gemeenten belegde besparingsopgave;
b. het vraagstuk wel/niet opleggen van een ouderbijdrage, wanneer jeugdhulp wordt toegekend.
Bovenregionaal
In het komende jaar wordt een begin gemaakt met de beantwoording van de vraag: wat is er nodig is om te voorzien in de zorgvraag van specifieke groepen kwetsbare jongeren en hoe kunnen we dat zo toekomstig bestendig maken? Deze vraag wordt samen met de jeugdhulpregio's Drenthe en Groningen onderzocht en indien nodig gezamenlijk ingevuld.
Regionaal
De inkoop van specialistische jeugdhulp en wonen is afgerond. 2024 zal in het teken staan van de implementatie en verfijnen van het aanbod. Hoogspecialistische jeugdhulp bestaat niet meer als een apart
aanbod. De hierin aangeboden vormen van jeugdhulp zijn onderdeel geworden van de reguliere inkoop.
De Fryske Regiovisie Jeugdhulp 2023-2026 ‘Mei-inoar foar ús Bern’ zal verder worden uitgewerkt in een actieprogramma met concrete actielijnen. Daarnaast wordt een verbinding gelegd tussen de Regiovisie en Toekomstscenario Fryslân (veiligheidsketen)
Lokaal
Als gemeente zullen we in 2024 een eerste begin maken met de pedagogische basis als onderdeel van de brede sociale basis. We stellen onze ambitie vast en werken vanuit de bestaande voorzieningen stapsgewijs toe naar de realisatie van de ambitie. We doen dat niet als gemeente alleen maar zullen dat met partners uit het werkveld (onderwijs, jeugdgezondheid e.d.) moeten invullen. Samen met het onderwijs en kinderopvang kijken we naar de mogelijkheid om jeugdhulp collectief op locatie te bieden. Daarnaast ontwikkelen we een praktisch (collectief) aanbod gericht op jeugdigen met een lichte ondersteuningsvraag.
Wmo maatwerkvoorzieningen
We zien dat de vraag naar ondersteuning en zorg licht toeneemt
Het aandeel ouderen neemt gemiddeld met 4% per jaar toe in onze gemeente en dit geldt ook voor het aantal mensen van 80 jaar en ouder. De groei van het aantal aanvragen zit vooral bij de hulp bij het huishouden. De lichte groei bij specialistische zorg in aantal en uitgaven heeft te maken met veranderingen in de GGZ.
Het abonnementstarief voor alle Wmo-voorzieningen wordt een inkomensafhankelijke eigen bijdrage.
Dit gaat waarschijnlijk in per 2026. Dit kan ertoe leiden dat de sterke groei bij hulp bij het huishouden en woonvoorzieningen afneemt.
We gaan van specialistische maatwerkvoorzieningen naar meer gebruik van basisvoorzieningen.
We willen dat inwoners meer gebruik maken van basisvoorzieningen in dorpen en wijken. Hierdoor hebben ze geen of minder specialistische maatwerkvoorzieningen nodig. We werken daarbij nauw samen met de gecontracteerde zorgaanbieders, Sociaal Werk De Kear en maatschappelijke organisaties.
Kwaliteit en effectief werken staat centraal. We maken een toekomstplan voor hulp bij het huishouden. Daarbij houden we rekening met de groei van het aantal aanvragen, de krapte op de arbeidsmarkt en de druk op mantelzorgers. We zullen ook aandacht hebben voor preventie en passende voorzieningen. De hulp bij het huishouden wordt na het vaststellen van nieuw beleid opnieuw aanbesteed. Daarnaast blijven we werken aan de kwaliteit van het Wmo-toezicht. Hiervoor stellen we nieuw beleid op.
De verantwoordelijkheid van Beschermd Wonen gaat over naar de gemeente.
- De volledige decentralisatie van beschermd wonen en het woonplaatsbeginsel zijn voorlopig uitgesteld. De decentralisatie moet ervoor zorgen dat de lokale gemeente weer volledig verantwoordelijk wordt voor de financiering en uitvoering.
- Het sociaal wijkteam voert zelfstandiger onderzoek uit en indiceert zelf. Dit besluit lag eerst bij de centrumgemeente. Het aantal aanvragen neemt toe.
Inwoners worden beter geholpen door het Sociaal Wijkteam. Het sociaal wijkteam gaat nog meer werken vanuit verwachtingen en behoeftes van inwoners. Om fragmentatie tegen te gaan bieden ze zelf ook meer navolgbare ondersteuning. Deze verbeterslag sluit aan op de Hervormingsagenda Jeugd en het Integraal Zorgakkoord.